Homilia o. Zdzisława Wojciechowskiego na XXI niedzielę zwykłą

1. Dziś usłyszymy lub przeczytamy ostatni fragment 6 rozdziału Ewangelii św. Jana. Razem z dwoma innymi czytaniami podejmuje on temat rozeznania i podjęcia egzystencjalnej decyzji. W pierwszym czytaniu, Jozue po wprowadzeniu swego ludu do Ziemi Obiecanej, zgromadził przedstawicieli wszystkich rodzin i klanów, by określili swoją wiarę i dokonali wyboru Boga, którego będą czcić i słuchać. Dlaczego było to potrzebne? Ich matki i ojcowie byli nie tak dawno niewolnikami w Egipcie. Niewolnik z natury swego położenia nie może podejmować wolnych decyzji. Prawie wszystkie aspekty jego życia określane są przez władcę, państwo, urzędnika. By przeżyć, należy ich słuchać. Sytuacja zmienia się w Ziemi Obiecanej. Tu są już wolni, tu mogą podejmować wolne wybory i decyzje. Przedkłada on swoim rodakom trzy możliwości: możecie wybrać bóstwa, które znaliście w Egipcie, gdy byliście niewolnikami, możecie służyć bóstwom, które poznaliście tu w nowej ziemi, stykając się z jej mieszkańcami oraz wybrać tego Boga, który was wyprowadził z niewoli, czyniąc na waszych oczach wielkie znaki i cuda. Rozstrzygnijcie, podejmijcie wybór zgodny z waszym sumieniem i konsekwentnie wg niego żyjcie.

2. Podobnie czyni Jezus w stosunku do tych, którzy byli świadkami cudu rozmnożenia chleba i jedli chleb do sytości. Wiemy, że nakarmionych było ponad 5 tysięcy samych mężczyzn, nie licząc kobiet i dzieci. Także oni mają dokonać wyboru. Mają uwierzyć, że czas ponownego karmienia manną z nieba Bóg dla nich powtarza, a to oznacza czasy mesjańskie. Jezus z Nazaretu jako Mesjasz jest chlebem, który zstąpił z nieba i kto Go spożywa będzie żył wiecznie albo nie wierząc w Niego, odejść, dalej nie chodzić z Jezusem. Wielu dokonało w swym sercu wyboru i odeszło. Jezus ich wybór zaakceptował.

3. W II czytaniu Paweł kontynuuje temat wyboru, gdy pisze o Jezusowym rozumieniu małżeństwa, rodziny. Dziś na tym polu dokonuje się prawdziwa apostazja, odchodzenie od Jezusa i Jego Ewangelii. Wiele osób, określających się jako katolicy, ma poglądy, które są w bardzo dużej sprzeczności z tym, co pisze i zaleca Paweł i Kościół. Małżeństwo, wg Jezusa, to relacja miłości kobiety i mężczyzny, a wielu katolików powiada, małżeństwem może być też związek kobiety z kobietą, mężczyzny z mężczyzną. Małżeństwo, wg Jezusa jest nierozerwalne, a wielu katolików powiada, to nieżyciowe, staroświeckie, dlaczego mam być sam, gdy pierwsze małżeństwo sakramentalne nie udało mnie się. Małżeństwo, wg Jezusa, to relacja miłości i wynika z niej obopólna wierność, a wielu katolików ma przelotne lub latami trwające związki emocjonalne i seksualne z trzecimi osobami lub odwiedza regularnie domy publiczne.

4. Każdego dnia słyszymy, że ktoś „się wycofał i już z Nim nie chodzi”, ponieważ uważa, że mowa Jezusa (na przykład dotycząca nierozerwalności małżeństwa, o czystości przedmałżeńskiej, o niezabijaniu poczętych dzieci, o szukaniu najpierw Królestwa Bożego, o karmieniu się na każdej Eucharystii Ciałem Chrystusa) jest zbyt twarda. Żyjemy w epoce decyzji, w której nie można już być chrześcijaninem jedynie z przyzwyczajenia albo tylko dlatego, że byli nimi rodzice. Musimy wybierać, wielu zdaje się nie dostrzegać tego, dlatego w swoim życiu wciąż robią rzeczy diametralnie ze sobą sprzeczne: nadal zginają jedno kolano przed Bogiem, a drugie przed Baalem, o co oskarżał prorok Eliasz sobie współczesnych (1 Krl 18,21).

Temu, kto postanawia ponownie wybrać Boga, Pismo święte podpowiada, co powinien uczynić na pierwszym miejscu: Usuńcie bogów obcych spośród was! (Joz 24, 23). Każda i każdy niech postara się zidentyfikować swego bożka, tego, któremu w sercu zbudował ołtarz naprzeciw Bożego ołtarza. Zwykle jest nim to, o czym najczęściej mówimy.

5. Jesteśmy dziś zachęceni do dokonania wyboru. W Sychem cała wspólnota Izraela, zgromadzona przez Jozuego, wybrała Pana i uroczyście przysięgła: Panu, Bogu naszemu, chcemy służyć! W Kafarnaum pierwsza wspólnota uczniów pozostała wierna i wspólnie odpowiedziała Jezusowi: Panie, do kogóż pójdziemy? My wierzymy w Ciebie! My, zgromadzeni przy Jezusie Mesjaszu na Eucharystii, jesteśmy wezwani do dokonania wyboru, do potwierdzenia, iż chcemy iść za Jezusem, ponieważ zrozumieliśmy, że tylko On ma słowa życia wiecz­nego. W tym duchu odnowimy nasze wyznanie wiary. Amen!

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *